Vad kan man laga av det som redan finns hemma?

Här var det ganska tomt. Jag vet inte vad jag ska laga till lunch/middag utifrån det som finns hemma.

Här var det fullt med fisk och fågel… men vet inte hur jag får ihop en hel middag…?!

När jag använde AI med bilderna ovan så fick jag detta recept med ingredienser som finns hemma.

Här finns andra förslag på vad jag kan äta. Kanske ska testa att göra något av dem?!

Första plats i helgens tävling

Bild fotad från min synvinkel – redigerad med AI

I söndags red jag PARA – dressyr (trav – klass) på Regional nivå. Jag var ensam i klassen. På första bilden rider vi in och hälsar på domaren. Tävlingen hölls på Vara Hästsportklubb. Vi var sista ekipaget för dagen.

Här ser det ut som att vi är på väg i trav upp till A och första volten (20 meter i diameter)

Fick några bilder på volterna, Vid A, men vänd över ridbanan fick vi på bild

Här är slutet av volten vid A.

Tyvärr händer det inte mer i programmet. Efter sista volten är det fri skritt på lång tygel. Och rider sedan upp på medellinjen för att åter hälsa på domaren.

Efter det var det dags att skritta av. (bild gjord av AI)

Fem sidor sv mig

BILDER SKAPADE MED AI

Matlagning: spagetti och köttfärssås

Såhär kan det se ut när jag bloggar eller klurar på manuset till en bok.

Boken nedan är inte min.

ļjag som polis

jag som ryttare i Dressyr

Jag som prinsessa

VILKEN ÄR ER FAVORIT?

vardagssysslor och ekonomi tips

INGET SAMARBETE!

jag vilar sedan några dagar tillbaka pga att min kropp behöver den återhämtningen.

Jag har lyssnat på Morgan Allings bok ” Ingenting försvinner, Allt finns kvar” som ljudbok..

EKONOMI TIPS

för några veckor sedan tog jag ut kontoutdrag från mina banker. Bad AI om hjälp att dela upp allt i kategorier. Kopplade ihop den med ”Zlantar” – appen och gjorde en budget. Den nya sks jag förhålla mug till. Enligt den gamla budgeten kunde jag lägga 6000 på mat i affär (inklusive schampo, tvål, tvättmaskin m.m.

Det är ingen app för banker men du kan se totalen av dina pengar på ETT ställe. Appen är gratis.

Bättre ordning bland medicinerna

INGET SAMARBETE!

Under flera år har jag försökt hitta strategier för att samla alla mediciner på ett och samma ställe. Det har varit svårt med kartonger som är stora.

Jag funderade på saken och hur jag på bästa sätt kunde lösa situationen och samla allt på ETT ställe.


Den första lösningen är den här lådan som man har papper i egentligen.

Den har 12 fack. Jag ska döpa om flikarna till olika namn på mina mediciner. Lådan har inte kommit än.

Nästa steg var att sortera allt och sätta på etiketter. Tog frystejp och en tuschpenna och klippte lagom långa bitar, som jag satte på påsarna. Påsarna köpte jag i tre olika storlekar för att blisterkartorna ska få plats, De tabletter som ligger i burkarna hällde jag ner i en lagom stor påse.

Jag äter kostillskott varje morgon för att slippa bli sjuk.och ha ett starkt immunförsvar.

Pasta med kycklinggryta

INGREDIENSER

1.Valfri mängd pasta
2. Valfri mängd kycklingfilé
3. 3-5 dl Creme Fraiche
4. Valfri mängd Sweet Chili sås

GÖR SÅ HÄR:

  1. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet.
  2. Stek kycklingfiléerna tills de fått färg.
  3. Häll ner Creme Fraiche över kycklingen. Låt det koka ihop några minuter.
  4. Häll av pastan när den är klar.
  5. Häll några droppar av av Sweet chili såsen i kycklingen.
  6. Smaka av!

TIPS PÅ LÄSNING ELLER ATT LYSSNA PÅ

Boken beskriver Anders hur hjärnan fungerar på olika sätt och dess olika ”vanor” . Hjärnan är inte skapad för det sätt som vi lever på idag. Varför får vi ångest? Anders själv skulle bli förvånad över OM VI INTE FICK ÅNGEST! Det är ett sätt att överleva föror.

Jsg är inte klar med boken än, men snart så.

Läs eller Lyssna själva! Boken finns på alla streaming- tjänster

Små saker i Vardagen

INGET SAMARBETE!

För ett tag sedan köpte jag den här termosen för att kunna dricka te ur. Köpte den på ett Vistaprint och tryckte min egen logga på den. Den är perfekt att dricka te/kaffe ur vid lång resor i bil. Den är inte varm att hålla i.

för några veckor sedan var vädret fint och jag gick i solen och grillade. Fick ingen bild på korven.

Kan varmt rekommendera dessa hörlurar om du är på jakt efter ett par nya. De sitter bra í örat. Har bra ljud. De är trådlösa men måste ha mobilen nära sig för bra täckning. Modellen heter Happy Plugs Air 1 zen

köpte också en billig vattenkokare på Amazon.se. Min förra gick sönder och slutade fungera

För ett tag sedan bakade jag blåbärs mudfins. Det händer sällan att jag bakar något.

Recept hittar du på ”https://www.arla.se/recept/muffins/ på Google

Månadens läsning April – Lite sent men så värt det.

I April så gick läsningen segt. Läste nästan ingen bok alls, utom den som finns i bilden över denna text. Jag kan inte säga att den var bättre än de andra tre som finns i serien. Det är samma tugg i alla fyra. Iris Ex dyker upp i allihop, vilket störde mig. Han ville ha med henne i Vasaloppet och vätternrundan. Det känns skönt att seriens fjärde och sista del är avklarad.

Om jag ska avsluta med något positivt så gillar jag Callin Öhrvall Delmar som uppläsare för hela serien.

Målet är att läsa fler böcker i maj, om jag hittar några intressanta.

Boktips: Allt jag vill är att leva

Den här boken läste jag för ett par år sedan. Den handlar om Den äldre damen Linnea som gick ut i radion och sa att det enda hon vill är att leva. Just då lyssnade Nike på radion, som tyckte synd om Linnea som aldrig fick komma ut. Nike tog mod till sig och besökte Linnea. Deras vänskap växte sig allt större och djupare.

Den här boken berörde mig på djupet. Många äldre sitter ensamma idag. Läs den.